Wednesday 18 May 2022

My Homeland is Teochew

YouTube sent me this song this morning and I really like it very much and I have typed out the lyrics in Chinese so people can enjoy singing along with the video.

I will write out the Romanised Teochew soon. 

The title of this song is gu3hion1 si6 Dio5suan1 and it means my homeland is Teochew. 

Our people in homeland calls our ancestral hometown as Dio5suan1 - where Dio5 is from Teochew and suan1 is from Swatow but it does not mean Teochew and Swatow - it means the whole region from Teochew to Swatow, from Swatow to Swabhue and from Swabhue to Gig'Ion. 

Do listen to the song and for those English speaking gaginang, please wait for me to write out the Romanised Teochew. 


故鄉是潮汕 gu3hion1 si6 Dio5suan1

 

作詞:陳煒

作曲:蔣聲欣

 

有一款厝,紅楹紫桷。

有一群人,力落拚搏。

有一種話,世上最難。

有一份情,囥在心中。

 

潮汕個厝,紅楹紫桷。

潮汕個人,力落拚搏。

潮汕個話,世上最難。

故鄉個情,囥在心中。

 

故鄉是潮汕,將我飼大,

還記得阿嬤教我唱歌,

紅頭船載我飄泊在他鄉,

離家千里我心內有無限牽掛。

 

懷念那工夫茶,塗爐火碳,

佮一撮厝邊頭尾閒聊詏奅。

聽一聽大鑼鼓,唱五娘陳三。

悠悠個鄉愁,我心在潮汕。

 

潮汕個厝,紅楹紫桷。

潮汕個人,力落拚搏。

潮汕個話,世上最難。

故鄉個情,囥在心中。  

 

故鄉是潮汕,將我飼大,

還記得阿嬤教我唱歌,

紅頭船載我飄泊在他鄉,

離家千里我心內有無限牽掛。

 

懷念那工夫茶,塗爐火碳,

佮一撮厝邊頭尾閒聊詏奅。

聽一聽大鑼鼓,唱五娘陳三。

悠悠個鄉愁,我心在潮汕。 

 

故鄉是潮汕,將我飼大,

還記得阿嬤教我唱歌,

紅頭船載我飄泊在他鄉,

離家千里我心內有無限牽掛。

 

懷念那工夫茶,塗爐火碳,

佮一撮厝邊頭尾閒聊詏奅。

聽一聽大鑼鼓,唱五娘陳三。

悠悠個鄉愁,我心在潮汕。 

 

故鄉是潮汕,我根在潮汕。

 



No comments: